Kehitetään Espoota mukavaksi paikaksi asua asia kerrallaan

TELA 2.3.2022 Keran infra, automaattinen liikenteenvalvonta, talvikunnossapito ja sähköpotkulaudat

Espoo tekninen lautakunta Marjaana Siivola
Tässä teknisen lautakunnan kokousraportti.
3 Teknisen lautakunnan talouden vuosikatsaus 2021
Budjetissa pysytty hyvin.
4 Hyvinvointikertomus ja -suunnitelma 2022–2025 ja ikäkausittaiset hyvinvointisuunnitelmat (Kh-Kv-asia)
Esityksen mukaan
5 Vastauksen antaminen oikaisuvaatimukseen, joka koskee kaupunkitekniikan keskuksen lakimiehen päätöstä 2.12.2021, jossa vahingonkorvausvaatimus hylättiin
Todennettu, ettei ole kaupungin aurauksesta johtuva aidan kaatuminen.
6 Vastauksen antaminen oikaisuvaatimuksiin, jotka koskevat infrapalvelupäällikön päätöstä 3 § 17.1.2022 (sijoitusluvan antaminen Myllärintien tiekunnan liikennemerkeille)
Esityksen mukaan.
7 Keran katusuunnitelman hyväksyminen
Esityksen mukaan.
8 Keran puisto- ja katusuunnitelmien (7612/201-204) ja Nihtimäen katusuunnitelman (7612/011) hyväksyminen
Marjaana Siivola teki Mikael Sorrin kannattamana lisäyksen: “Puistosuunnitelmissa huomioidaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen ja mahdollisesti lisääminen kaupunkiympäristössä.”
Meni yksimielisesti läpi.
Toki puistosuunnitelmissa luontoarvot oli normaalia paremmin jo huomioitu ja siellä oli mm. niittyä valmiina pohjassa.
9 Automaattisen liikenneturvallisuusvalvonnan käyttö kaduilla liikenneturvallisuuden parantamiseksi
Kokouksessa pitkä keskustelu automaattisesta liikenneturvallisuuden valvonnasta.
Oli palautusta ja pöytäämistä, mutta lopulta hyväksyttiin äänestyksen jälkeen esittelijän lisäyksen
10 Lausuntoja, päätöksiä ja kirjelmiä  
Talvikunnossapito
Saatiin esitys talvikunnossapidosta. Isoin ongelma on ollut nollan molemmin puolin sahaava keli yhdistettynä suureen lumikuormaan. Tällaiset sääilmiöt tulevat todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa, joten nykyistä päivitystä/varallaoloa pitää muuttaa, mikä lisää kustannuksia. Lisäksi investointileikkausten vuoksi kalusto on vanhaa, mikä lisää kaluston hajoamista. Lisäksi varaosia on nyt ollut vaikea saada.
Nyt pitäisi saada kunnossapidon määrärahoihin korotus, sillä haastavat sääolot todennäköisesti lisääntyvät, kunnossapidettävät pinta-alat ovat jo kasvaneet ja jatkavat kasvamistaan ja nykytasolla esteettömiä ja turvallisia reittejä ei ole voitu saavuttaa.
Espoossa on myöskin vain yksi lumenkaatopaikka Vanttilassa ja sekin väliaikaisella luvalla, joten tähän pitäisi saada kaavoitettu paikka tai mielellään useampi eri puolille Espoota. Vanttilan paikka alkaa olemaan jo täynnä, vaikka moni tietää, ettei lumia ole kuljetettu pois kuin keskeisimmiltä alueilta.
Lisäksi kaavoituksella voidaan auttaa sitä, ettei kulkuväylät ole talvisin tukossa.
image.png
image.png
Tällä hetkellä henkilöitä ei ole varalla iltaisin ennen puoltayötä. Nyt sitä olisi tarvittu, että päivän pehmittämät polanteet olisi saatu aurattua pois ennen yöpakkasia.
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
Lisätietona:

”Kunta-alan pääneuvottelujärjestöt JAU (JHL ja Jyty) ja JUKO julistavat kunta-alalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Kielto alkaa maanantaina 7.3.2022 ja on voimassa sunnuntaihin 13.3.2022 saakka. Kiellolla järjestöt haluavat vauhdittaa viime maanantaina keskeytyneitä neuvotteluja.”
Joitakin töitä on rajattu ulkopuolelle, mutta ei ole varmuutta siitä, että katukunnossapito saisi jatkua.

 
Lähderannan onnettomuus
Onnettomuusraportti on valmistunut ja siinä oli korjaustoimenpiteitä.
Suojatielle tulee vihreä 3s ennen autoja, jolloin siirtyjät pääsevät pidemmälle suojatiellä ennen kuin autot liikkuvat. Aikaisemmin viime oli 1s.
Liikennevalo-ohjauksen opastimia siirretään selkeämmiksi.
Sähköpotkulaudat Espoossa  
Tällä hetkellä kolme toimijaa ja jokainen on sitoutunut tarjoamaan tietoa Espoon Cityscope alustalle, mikä auttaa kehittämään lautojen pysäköintiä.
Työkalulla voidaan määrittää kiellettyjä pysäköintialueita ja hidastaa maksiminopeutta jollain alueilla.
image.png
Sähköpotkulaudat eivät ole vähentäneet kaupunkipyörien käyttöä
image.png
Yritykset ovat pitäneet skoottereista hyvää huolta ja niillä on tehty paljon matkoja.
image.png
Matkojen lähtö- ja tulopaikkojen suosio on samantyylinen kuin kaupunkipyörillä ja nämä täydentävät hyvin matkaketjuja.
image.png
Haittoja on pysäköinti, jota onkin lähdetty kehittämään mm. tämän työkalun avulla.
Kerassa oli pysäköintipilotti, missä kokeiltiin erilaisia malleja. Tätä tietoa on jaettu myös muille kaupungeille.
Espoolla on yhteistyötä ja vuoropuhelua Helsingin ja Vantaan kanssa. Mm. pelisääntöjä on yhdenmukaistettu.
Poliisin mukaan Espoossa skootterit eivät ole olleet iso liikenneturvallisuusriski Helsingin tapaan.
Näistä saamme erittäin hyvää tietoa reiteistä ja katutilan käytöstä, mitä voisi enemmänkin nyt hyödyntää.
image.png
2022 käynnistetään kaupunkien välinen kansallinen sähköpotkulautaverkosto.
Nykyinen lainsäädäntö ei anna työkaluja kaupungeille määrätä yrittäjiä. Yhteisten pelisääntöjen kehittäminen perustuu operaattoreiden ja kaupunkien väliseen vapaaehtoiseen yhteistyöhön.
Pienikin visuaalinen merkki ohjasi skoottereiden pysäköintiä hyvin.
image.png
Datan perusteella katsottiin missä skoottereita oli pysäköitynä ja sitten tuotiin telineitä sinne. Skootterit päätyivät telineisiin aika hyvin.
Myös esim ramppien eteen helposti pysäköitiin, mutta laittamalla kieltoalue siihen, pysäköinti loppui.
image.png
image.png
11 Viranhaltijoiden päätökset
Esityksen mukaan