Espoolla Suomen parhaat koulut?

Vaaliesitteissä ja mainoksissa esitetään huolia Espoon kouluista ja toisaalta mainostetaan Espoon koulujen olevan maan parhaita. Todellisuudessa viime vuosina korjausvelka on kasvanut ja useita kouluja on joutunut tai joutumassa homeväistöön.

Itse koen, että Espoon koulut ovat kriisissä eikä tällä hetkellä voida julistaa niiden olevan parhaimpia.

Ensinnäkin minun mielestäni parhaalla koululla on terveet tilat, missä tehdä töitä ja opiskella. Aikaisemmin puhuttiin, että hyvä sisäilma tehostaa työskentelyä niin kouluissa kuin työpaikalla, mutta nyt puhutaan sairaasta sisäilmasta. Tämä on pakko saada kuntoon.

Parhaalla koululla on liikuntasali ja välituntipiha, joissa voisi toteuttaa sitä kuuluisaa Liikkuvaa Koulua, johon kuulemma kaikki espoolaiset koulut kuuluvat.

Parhaalla koululla on ruokala eikä ruokaa jaeta vuodesta toiseen vessan vieressä kertakäyttölautasilta (no tähän tuli pieni parannus nyt, kun opettajat antoivat opettajanhuoneensa jakelukeittiöksi ja ruoka jaetaan käytävällä eri kohdassa).

Parhaalla koululla on jakotiloja, joihin jakaa isoja luokkia.

Parhaalla koululla on oppilashuoltotilat, ettei kuraattorin ja psykologin tarvitse hoitaa asiakaspuheluita vessassa pöntöllä istuen läppäri altaan päällä.

Parhaalla koululla on oikeasti niitä digiloikkaan tarkoitettuja laitteita ja niille säilytys/lataustiloja.

Ja erityisesti vielä – ne terveet tilat. Ilman niitä ei saada lapsistamme irti sitä potentiaalia, mikä siellä olisi ja sairastutamme meidän loistavan henkilökunnan.

Meillä on mahdollisuus laittaa koulut ja päiväkodit kuntoon.

Ensimmäinen asia on laittaa eri toimijoiden kommunikaatio kuntoon.

Syksyllä 2016 vedettiin uusi sähköin runkolinjakaapeli Karhusuon koulun tontin läpi. Kävin ihmettelemässä työmiehille, että siitäkö vedätte, kun siihen tulee vuoden sisällä koulu. Heillä oli paperit huhtikuulta 2016 (kun Karhusuon yhtenäskoulun hanke hyväksyttiin valtuustossa) ja siinä oli viheralue. Siihen sitten jättivät runkolinjakaapelin noin metrin syvyyteen.

Tänään tuli toiset miehet tekemään maaperätutkimusta. Kysyin, ensin, että onko uudet paikat. Tämä työhän oli siis jo tehty, mutta “yllättäen” tontien vierestä löytyi muinaismuistolain suojelema paikka ja koulun paikkaa piti siirtää. Varmasti tämä oli yllätys. No, sen vuoksi miehet paikalle uudestaan tekemään samaa hommaa. Ja hanke viivästyy.

Tarkistin sitten vielä, että tietävät sen runkolinjan sijainnin. Joo, papereissa on – eri puolella tietä kuin todellisuudessa. Onneksi kaapelin pää oli vielä maan pinnalla kytkemättömänä, jolloin uskoivat sen menevät monta metriä sivummassa kuin piirustuksissa ja yksi kairauskohta oli juuri kaapelin kohdalla. Toivottavasti uusi runkokaapeli nyt säästyi. Viime kairauksessa vanhalta koululta parkakkiin menevä kaapeli katkaistiin.

Mielenkiinnolla seuraan työn etenemistä ja toivon kaikkien vinkkaavan, kun tontilla jotain tapahtuu. Näköjään siellä pitää olla haukkana kertomassa kokonaistilanne työntekijöille. Kukahan tästäkin kommunikaatio-ongelmasta on vastuussa?

karhusuon alakoulu
Ja taas mennään… tässä maaperätutkimuksia toiseen kertaan, kun muinaismuistoalue pääsi yllättämään.

..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *