TAKE on mielenkiintoinen lisä Espoon budjetointiin. TAKEn lisäsäästölistaus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2020 ja se vaikutti heti loppuvuonna tehtyihin päätöksiin. Tämä siis kaupungin normaalin vuosittaisen budjetoinnin lisäksi.
Ensimmäisestä TAKEsta voi lukea täältä.
Tuo TAKE oli jo alkujaan tehty niin, ettei kyseisiä säästöjä pystytty realistisesti tekemään. Mutta se ei haitannut osaa päättäjistä, sillä numerot näyttävät tällä tavoin hienoilta.
TAKE tehtiin siis 2020 viideksi vuodeksi. Heti loppuvuodesta päätettiin pienentää Kalajärven koulun liikuntatiloja säätöjen nimissä (sininen ympyrä). Sen jälkeen on lopetettu Bembölen, Nuuksion ja Hösmärin koulut (kuvassa oranssit ympyrät). Kaikki Espoon keskuksen alueelta. Soukan kirjasto on päätetty sulkea, koska uuteen Lippulaivan ostoskeskukseen tuli uusi iso aluekirjasto ja aikaisemmat tilat olivat esteelliset ja sisäilmaltaan huonot, joita oli yritetty jo remontoida kuntoon siinä onnistumatta.
Päivitys
Nyt TAKEa haluttiin sitten päivittää, kun kerta toisen jälkeen lautakunnissa pyrittiin ehkäisemään huonot leikkaukset. Myös TAKEn aikaisemmin hyväksyneiden puolueiden lautakuntaedustajat olivat paljon leikkauksia vastaan.
Mutta päivitetyn TAKEn lopputulos ei nyt juurikaan muuttunut.
Yksi hyvistä muutoksista oli lisäys siihen, että koulujen siirtyminen 4-sarjaiseksi kohdistuu nyt vain uusiin kouluihin. Jo 2020 tiedettiin, ettei 2- tai 3-sarjaisissa kouluissa ole tilaa niiden muuttamiseksi 4-sarjaiseksi. Silloin tätä ongelmaa ei haluttu hyväksyä vaan haluttiin silti laskea näiden koulujen siirtymisen 4-sarjaiseksi tuovan säästöjä ruokailuun ja siivoukseen. No, ei tuonut.
Koulusäästöt – lakkauttaako se kouluja vai ei?
Virkamiesten mukaan koulusäästöt johtavat noin kuuden espoolaisen koulun vähentämisen tarpeeseen.
Sovussa olevien puolueiden päättäjillä on tämä tieto, mutta nyt he kertovat lehdessä, ettei koululakkautuksia tule.
Säästöissä on lisäksi edelleen tavoite 500-600 henkilötyövuoden vähentämiseen kaupungin työntekijöistä. Kaupungilla on ollut kaksi isoa henkilöstöryhmää: sivistystoimi ja sosiaali- ja terveyspalvelut. Kun SOTE puoli lähtee hyvinvointialueen vastuulle, kaupungille jää suurimmaksi osaksi sivistystoimen eli varhaiskasvatuksen ja koulun työntekijöitä. Eli suurin osa näistä henkilötyövuosisäästöistä osuu varhaiskasvatukseen ja kouluun. Silti TAKEn takana seisovat puolueet eivät halunneet vähentää säästötavoitetta suhteessa pois siirtyvään sotehenkilöstöön.
”Kategorisesti ei lakkauteta kouluja kuten alkuperäisessä Takessa vaan kasvun ja oppimisen lautakunta voi tarkastella kouluverkkoa ottamalla huomioon näköpiirissä olevat alueen väestölisäykset”, kaupunginhallituksen jäsenen Maria Guzenina (sd) sanoi.
Mietitään hetki Guzeninan lausuntoa. Jos Maria kumppaneineen päättää leikata koulutuksesta ja kirjastotoimesta rahoja, niin toki he eivät sillä päätöksellä lakkauta kouluja.
Tämä leikkaus menee seuraavaksi lautakuntaan ja lautakunta on pakotettu noudattamaan kaupunginhallituksen ylempää antamaan kehysraamia. Lautakunta on pakotettu leikkaamaan nuo rahat jostain. Koska määrä on suuri, niin se tulee määrittämään sen, että oppimisen lautakunta joutuu lakkauttamaan koulun tai toisenkin (tai virkamiesten mukaan siis jopa 6 koulua kolmen suljetun koulun lisäksi) ja kirjastojakin tullaan lakkauttamaan.
Tosiasiallisesti nyt tehty päätös on se päätös, mikä tulee johtamaan koulujen lakkauttamiseen. Piste. Vaikka tämän päätöksen kuinka kääntää, niin kyllä se vaan tähän säästötavoitteeseen kulminoituu, vaikka lakkautuspäätös tulee lautakunnalta. Lautakunta on kaupunginhallituksen alainen ja kaupunginhallitus voi otto-oikeudellaan varmistaa päätöksen menemisen heidän mielen mukaisesti. Eli säästöt pitää leikata jostain, jos TAKEn hyväksyneet puolueet haluavat seistä päätöksensä takana. Olisi se kyllä outoa, jos päättäjät eivät haluaisi oman päätöksensä toteutuvan…
Henkilötyövuosien vähennys
500-600 henkilötyövuoden leikkaamisen kohdistumiseen ei tullut kunnollista vastausta neuvotteluissa, joten sen realisoituminen jää nähtäväksi. Pelottavaa kyllä, että kaupunginhallitus tekee päätöksiä ilman kunnollista tietoa sen vaikutuksista.
“Säästöjä haetaan muun muassa kaupungin henkilöstöstä, kouluverkosta, kulttuuripuolelta, liikuntapalveluista ja joukkoliikenteestä.”
Neuvottelutuloksesta irtautuivat vihreät, keskusta, kristillisdemokraatit ja vasemmistoliitto.
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu kertoo, ettei vihreät voinut hyväksyä ohjelmaa, joka leikkaisi rankasti lähipalveluja.
– Emme hyväksy sitä, että koulujen lakkautuksia jatketaan seuraavaksi jo yli sadan oppilaan koulujen tai erityiskoulujen kohdalla. Pöydällä ovat muun muassa Koulumäen ja Laurinlahden koulujen lakkautuspäätökset ja valitettavasti säästötavoitteet eivät likimainkaan täyty, vaikka nämäkin esitykset toteutettaisiin.
Hopsun mukaan koulujen lakkauttamisilla pyritään saamaan noin 7,5 miljoonan euron säästöt. Hänen laskujensa mukaan tämä tarkoittaisi aiempien päätösten perusteella vielä noin kuuden koulun lakkauttamista nyt päätettyjen kolmen lisäksi. Säästöohjelmaan vedoten on päätetty jo Nuuksion, Hösmärinpuiston ja Bembölen koulun lakkautuksista.Ohjelman henkilöstösäästötavoite on 22 miljoonaa euroa.
– Henkilöstösäästöjä ei vielä allokoitu, mutta isoin osa henkilöstöstä on ensi vuodesta lähtien sivistyspuolella, Hopsu muistuttaa.
Tässä Sistosen lausunto kirjastoista. Lupaus, mikä tullaan muistamaan.
Espoo on kasvava kaupunki. Myös pienemmät paikalliskeskukset tarvitsevat lähipalveluja. Emme hyväksy sitä, että koulujen lakkautuksia jatketaan seuraavaksi jo yli sadan oppilaan koulujen tai erityiskoulujen kohdalla. Pöydällä ovat olleet muun muassa Koulumäen ja Laurinlahden koulujen lakkautuspäätökset ja valitettavasti säästötavoitteet eivät likimainkaan täyty, vaikka nämäkin esitykset toteutettaisiin. Myös Olarin uimahallilla, Karatalolla ja pienillä kirjastoilla kuten Karhusuon, Nöykkiön ja Laajalahden kirjastolla on tärkeä rooli kaupunkilaisten arjessa.” Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu sanoo.TakE-ohjelman varjolla lakkautuspäätös on tähän mennessä tehty jo Nuuksion, Hösmärinpuiston ja Bembölen kouluista sekä Soukan kirjastosta.Vihreät ei myöskään hyväksy tavoitetta vähentää jopa 500-600 henkilötyövuoden verran kaupungin työntekijöitä nykyiseen henkilöstön kasvutahtiin verrattuna. Henkilöstönkasvua on hillitty kasvavassa kaupungissa merkittävästi jo pitkään.“Oppimisvelkaa pitää koronan jälkeen päästä kuromaan umpeen. Opetusryhmien kokoa ei siis tule kasvattaa tai jatkaa erityisluokkien purkamista.” Hopsu toteaa.“Henkilöstön saatavuus esimerkiksi varhaiskasvatuksessa on jo suuri ongelma ja vaatii nopeita toimia.” Hopsu jatkaa.
Virkahenkilöt ovat virkavastuulla vastanneet, että kyseiset koulusäästöt tarkoittavat noin kuuden koulun lakkauttamista kolmen jo lakkautetun lisäksi.
Kirjastoista lakkautuksen alla on 1-3 pienkirjastoja ja päätöksenteossa nimettiin mahdollisiksi suljettaviksi kohteiksi Karhusuo, Nöykkiö ja Laajalahden kirjastot.
Kuinka siis Sistonen voi olla päättämässä noista säästöistä ja sitten kertoa lehdelle, ettei mitään lakkauteta? Tätä tulee olemaan mielenkiintoista seurata.
TAKE sopu
Nyt näiden leikkausten takana olivat kokoomus, Sdp, perussuomalaiset, Rkp ja Liike Nyt.
Huomionarvoista on se, että sovussa ei ole mukana Vihreät, vasemmistoliitto, kristillisdemokraatit ja keskusta. Eli neljä puoluetta valtuustosta ei hyväksynyt näitä säästöjä.
Kokoomuksen ylivoima valtuustossa on kuitenkin niin merkittävä, että se pystyy saamaan läpi lähes kaiken, mitä he haluavat kuuntelematta muita. Mutta tämä on ollut espoolaisten tahto ja sillä mennään.
Harhautustaktiikka
Kerrotaan vielä yhdestä poliitikosta, kuka oli TAKEssa juuri eilen tekemässä kouluihin leikkauksia. Tänään hän Hesarissa puhuu hyvistä (ja samalla huonoista) opettajista.
Tämä on hyvä harhautus hetkeen, milloin hän on ollut todellakin leikkaamassa miljoonia kouluista! Huomaathan, ettei hän puhu koulunkäyntiavustajista, ryhmäkokojen pitämisestä nykyisen kokoisina tai erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tukemisesta. Ei, koska hän oli juuri tekemässä päätöstä näistä palveluita leikkaamisesta. 500-600 henkilötyövuoden säästö tulee kohdistumaan pääosin kouluihin, joten kouluissa olevia aikuisia vähennetään. Yritä siinä sitten opettaa isoa opetusryhmää, mihin on yleensä inkluusion nimissä integroitu tukea tarvitseva lapsi ilman hänen tarvitsemaansa tukea.